VISITES

• Un dels objectius  de  l'associació és conèixer el patrimoni
    arquitectònic  de  les  diverses  comarques  amb  els  estils
    particulars que s'hi troben.

• Per això,  projectem  excursions  en  localitats on algú que
    coneix  el  terme  organitza  un  recorregut  per  visitar  les
    mostres  més  característiques.

• A més  de  gaudir d'una excursió amistosa,  tenim  l'ocasió
    d'apropar-nos  a  les peculiaritats que han fet possible l'art
    popular que contemplem.

• Aquestes visites, suposen també un reconeixement efectiu
    del patrimoni -generalment menystingut-  a  cadascuna de
    les localitats visitades.

Josep Gironès ens va ensenyar el terme de la Fatarella, amb especial incidència en els espais de la Batalla de l'Ebre, llocs de reminiscències templeres i,  sobre  tot, les   construccions   de pedra en sec rurals. Un dia molt apofitat.

16 d'abril de 2016

Una  visita  pendent amb final feliç.Ramon Queralt ens  va  portar  per una part del terme abans de gaudir d'un bon dinar. A la tarda visitàrem l'Espai Macià.  Sortida  rècord  amb  32 persones,  que repetirem a la tardor.

14 de novembre de 2015

L'Albert Rubies ens va suggerir aquesta visita per la zona de la Serra d'Almenara, on els del Grup Aladrell  han fet molt bona feina,  i  ell mateix s'ha fet reparar una cabana.  Els guies, ell mateix,  Jordi Martí  i  Jaume Pedròs. Bon dinar al bar del poble.

1 de març de 2014

Aquesta visita es  va incloure  en  els actes de l'Any Josep Mora coincidint també amb les Jornades Europees de Patrimoni. Van fer de guies Màrio Urrea, Mateu   Esquerda   i Josep Preixens. Vam repetir en part la visita a  La Granadella.

29 de setembre de 2013

En Joan Rovira, ens va preparar aquesta visita amb  Benjamí  Català, que van fer de guies en un recorregut  agrest  i curiós,  pels  canvis de paisatge que ha sofert una zona  on solament queden vinyes. Vàrem visitar les barraques,  i un bon dinar a l'Ull de LLebre.

23 de març de 2013

L'amic Toni Quintana va organitzar aquesta tercera visita, seguint  la ruta de l'any passat. També vam repetir el Celler Cusiné i els dos guies Josep Preixens i Mateu Esquerda. Per dinar, un sensacional arròs a Cal Lluís. Va venir moltíssima gent.

11 de novembre de 2012

L'objectiu  de  la  visita va  ser  el  Monestir de Sant Benet de Bages, i les barraques de pedra seca properes. Dinar a Navarcles i, després, a les  Tines  de  Solanes, que com a devots de la pedra seca, havíem de veure.

18 de febrer de 2012

Aquesta sortida  es  va organitzar a  través del Toni Quintana.  Ell  i el Mateu  Esquerda   van fer de guies.  Cabanes, vinyes, molins, tastets i el Celler Cusiné. Dinar de campanya, i encara una interessant visita al poble,   a   càrrec  del professor Aguado.

17 de setembre de 2011

Com a continuació de la inacabada visita del 29/11/08, Jordi Martí
i  Jaume  Pedrós  van portar-nos de nou a la
Serra d'Almenara, pels termes  de  Preixens  i Agramunt.  Vam veure el  paisatge  pelat  que deixa  la  concentració parcel·lària

28 de maig de 2011

Montse Solà i Ferran Sugranyes van ser els guies d'aquest territori agrest però asequible, que mostra  la  relació elemental entre l'home i la terra. Petites obres de pedra seca per una agricultura d'una altra època, en un dels dies inoblidables.

16 d'abril de 2011

Josep Preixens, Mateu Esquerda i l'alcalde del poble,   Màrio   Urrea, ens van portar  per  tot un terme,  on  la pedra és  ben  present.  A la tarda   vam   visitar   el poble,  amb  l'esgèsia i l'edifici    futur   Centre d'Interpretació  de   l a Pedra  Seca.

19 de juny de 2010

Joana Xandri  ens  va fer de guia al convent d'Aviganya.  Després vam visitar una masia amb dues voltes,  i un arc  de  triomf, abans  del Mas Llaurador, la gran pallissa de volta, que ens va  mostrar el seu propietari, Ramon Teixidó.

17 d'octubre de 2009

A  més de les cabanes de  volta,   Joan  Jové, Sara Balash  i  Antoni Bundó, ens van portar pel  bo  i  millor  de  la Pobla    de    Cérvoles: l'església,   el    molí   i l'ajuntament,  així com el  celler  de   la   seva propietat,  on  vam fer un tastet de bon vi i oli.

11 de març de 2009

Els  del  grup Aladrell, Jaume Pedrós i Jordi Martí,  van muntar  la visita per una zona on, entre  altres  elements, abunden  les  cabanes de  façana lateral.  La pluja ens va aigualir el matí, però no l'alegria de sempre.

29 de novembre de 2008

Visita atípica. Llaberia és un lloc ben especial. Vam voltar per la serra fins a l'observatori. De tornada, Roger Boada ens ensenyà el Museu del Bast. El dinar, amb sorpresa final, a Santa Marina. Molt bon dia i temps primaveral.

5 d'abril de 2008

Mateu Esquerda, amb Xavier Martí, ens van mostrar  els  elements típics de l'arquitectura rural  a  la Granadella: balmes, sínies, masies de tàpia,  sitges... Un món  que  desapareix.
Un dinar d'arqueólegs
en un país molt nostre.

20 d'0ctubre de 2007

Magnífica sortida al  massís del  Montgrí. En Toni Roviras ens
va mostrar el Museu de la Mediterrània, i l'Ariadna Seglar ens
va  fer  de  guia  pel Montgrí. En conjunt, un  oasi combinat de natura  i  cultura,  en bona companyonia.

2 de desembre del 2006

Aquesta sortida es va aplaçar   degut   a  un munt de coïncidències. El guia Antoni Bosch, estava ben disposat a ensenyar-nos aquest Empordà tan enyorat amb  els  seus motius de  pedra  seca.  Un altre  cop  serà.

21 d'octubre del 2006

Xavier  Solé  i  Jesús Bru van ser els guies. Sortida  acollidora  i molt  interessant.  La pedra  seca té  molta presència  a  la Terra Alta. Vam  veure  els marges  amb  escales
i les cabanes de volta, entre altres coses.Un dia complet.

5 d'agost del 2006

Ramon Saball i Carles Vidal van fer de guies. Amb Ramon Farré, de comentarista  de  luxe, ens van portar a veure una  pedrera  increible, un castell reconstruït  i les  genuïnes  cabanes de falsa cúpula.  Dinar de companyonia i visita a Guspí i l'exposició de Cervera.  Excel·lent!

10 de juny del 2006

Ester Bargalló  i  Josep Gironès ens van portar a través d'unes quantes barraques catalogades d'interès local. Un bon dinar, i visita al Centre Miró. Encara ens van passar un curt sobre el terme. Tot plegat, molt interesant i mereixedor de felicitacions.

18 de març del 2006

El Josep Preixens ens va mostrar les balmes més espectaculars de la  serra  de  la  Llena, que es troben entre les Garrigues i el Priorat. Vam collir vesc i vam disfrutar d'un bon dia d'excursió. A més de l'excel·lent dinar.

19 de desembre del 2005

Montse  Sánchez,  del Museu de l'Aigua, ens va  fer   de  guia   pels pous de gel, el dipòsit d'aigua  i  el  pavellons de l'antiga Canadiense (Barcelona traction,...) Sorprenent  tot  el que vam  veure. Bon dinar, seguit d'assemblea,  al Col·legi d'Arquitectes.

11 de juny del 2005

El   Ramon   Preixens ens  va  fer  de guia  a través de les baumes i
cabanes de volta. Vam tenir obsequis  d'oli de  la Cooperativa,  i   un vermut de l'ajuntament. L'arquitectura popular s'aprecia  en  molt  en aquest país.
El 25-11-2007 hi vam tornar.  Festa  de  l'oli!

12 de març del 2005

El Vicent  Loscos  ens va  muntar   un   safari arquitectònic  amb  les cabanes    de    quatre façanes,  a  més de  la masia  d'en  Trilla  i  la pleta de les Pallargues. molt bon temps i bona concurrència.

12 de febrer del 2005

El Facund Pinyol  ens va mostrar cabanes  i enjubs  plens d'aigua. El Gerard ens  va fer una   demostració de l'art de tallar la pedra. Bon  dinar,   i   molta concurrència. També vam veure les eines de l'ofici del picapedrer.
  22 de maig del 2004

En   Valentí   Oliveras ens  va  descobrir  un món on  el  ressò del temps passat envaeix els sentits. Vam veure cups, museus, molins, un restaurant de volta
i  una  casa rural  dins d'una balma.

20 de març del 2004

Va  fer de  guia Josep Preixens,  que  coneix bé  la  zona  on  hi  ha  alguna construcció  de falsa cúpula. Molt bon dia,  a   pesar  que  va ploure un  xic. Hi vam tornar el 03/03/2007, amb el mateix guia.

26 d'abril del 2003

L'August  Bernat  ens
va mostrar un munt de
barraques      -sembla mentida que n'hi hagi
tantes-   en una plana
excepcional.   També vam caminar de valent.
Bona  companyonia  i un  dinar  inoblidable.

22 de febrer del 2003

Ens van fer  de  guies
la  Neus  Borrell  i  el Ramon  Petit,   de  la  fundació   "el   Solà".
Excursió   amb   4x4.
També   vam   visitar
la fundació.

19 d'octubre del 2002

El  Manel  Ayats  ens
va  fer  caminar   molt,
però va valdre la pena. A   Vallbona    h i   ha
cabanes ben singulars. Vam repetir la visita, i el guia, el 2 d'octubre de 2005  amb la Ruta del Cister.